Takster

Her kan du se gældende takster og regler for gebyrer og erstatninger

Afleverer du for sent, skal du betale et gebyr. Gebyret påløber fra dagen efter afleveringsfristen.

Klik her for at læse mere omreglerne for lån og aflevering.

Gebyrer:

Overskridelse Voksne: 15 år -  Børn: 0 - 14 år 
1-7 dage10 kr0 kr
2 uger (8-14 dage)15 kr5 kr
3 uger (15-21 dage)25 kr5 kr
4 uger (22-28 dage)35 kr5 kr
5 uger (29-35 dage)55 kr10 kr
6 uger (36-42 dage)65 kr20 kr
7 uger (43-49 dage)75 kr20 kr
8 uger (50-56 dage)85 kr30 kr
9 uger (57-63 dage)105 kr55 kr

Bemærk: Ved overskridelse af gebyrgrænse på 2.000 kr. bliver du udelukket fra lån af materialer og adgang til biblioteket.

Overskridelse af lånetiden

Du skal altid betale gebyrer, når lånetiden ikke overholdes - også selvom biblioteket endnu ikke har sendt en hjemkaldelse. Vi sender første hjemkaldelse, når afleveringsfristen er overskredet med tre uger (22 dage). Overholder du ikke betalingsfristen, sender vi dig en påmindelse - uden gebyr - 14 dage efter betalingsfristen. Denne har du 7 dage til at betale. Har du stadig ikke betalt 20 dage efter påmindelsens betalingsfrist, sender vi en rykker med rykkergebyr. Rykkergebyrer er 100 kr. på et gebyr og 250 kr. på en erstatning. Vi overdrager sagen til Gældsstyrelsen 120 dage efter betalingsfristen på rykkerskrivelsen, hvis vi fortsat ikke har modtaget din betaling. 

Udelukkelse

Hvis du gentagne gange ikke afleverer eller afleverer materiale, der er beskadiget eller ødelagt, kan du blive udelukket som låner. Skylder du 200 kr. eller derover i gebyrer, kan du blive udelukket fra at låne, indtil du har betalt. Du kan eventuelt aftale en betalingsordning.

Vi giver dig skriftlig besked med syv dages varsel, hvis du bliver udelukket.

Erstatninger

Hvis du ikke afleverer eller afleverer materiale, der er beskadiget eller ødelagt, skal du betale erstatning til den pris, som biblioteket fastsætter. Prisen omfatter, hvad det koster at købe materialet igen, og hvad det koster at gøre det klart til udlån.

Indkøbsprisen for dvd'er, spil mv. er forhøjet, fordi biblioteket betaler for retten til at låne materialet ud. Derfor kan erstatningsprisen være meget høj. Skal du erstatte en del af en serie, og serien kun kan købes samlet, kan du blive pålagt at betale for en genanskaffelse af hele serien. Erstatning kan ikke finde sted ved, at du selv indkøber materialet.

Biblioteket ejer materialet, også selvom du har betalt erstatning for materiale, der er blevet væk for dig. Du skal derfor aflevere materialet, hvis du finder det. Du kan få dine penge tilbage (minus et gebyr for administration) inden for et år, hvis du afleverer materialet i ubeskadiget stand.

Sådan betaler du

Du betaler gebyrer og og erstatninger på 'Mit betalingsoverblik'. (kræver MitID).

Er du fritaget fra digital post, modtager du et girokort med posen.

Klik her for at gå til Mit betalingsoverblik(link is external)  

Du betaler kun ét gebyr for alt det, du har lånt på samme dag, hvis du afleverer det samlet. Har du lånt på forskellige dage, skal du betale gebyr for hver enkelt lånedato, selv om det hele afleveres på samme dag. Hvis du fornyer på hjemmesiden efter lånetiden er overskredet, vil gebyret blive stående indtil du vælger at betale.

Ubetalte gebyrer og erstatninger kan blive inddrevet via SKAT ifølge Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.

Kontakt os

Har du spørgsmål til dit gebyr, er du velkommen til at kontakte os på telefon 54 73 16 62.